Ulga na złe długi w VAT jest rozwiązaniem podatkowym, które pozwala sprzedawcom na obniżenie podatku należnego. Z perspektywy dłużnika mechanizm ten wiąże się z obowiązkowym skorygowaniem podatku naliczonego przy upływie 90 dni od terminu płatności. Obowiązek dłużnika jest niezależny od tego czy wierzyciel skorzystał z ulgi czy nie. Choć można się tutaj doszukiwać pewnej symetrii.
Przesłanki powstania obowiązku korekty
Obowiązek korekty podatku naliczonego na przestrzeni lat ulegał kilku modyfikacjom. Początkowo obowiązek powiązany był z przesyłanym dłużnikowi przez wierzyciela powiadomieniem. Jednakże, w następstwie wprowadzania kolejnych zmian, ustawodawca dążył do wyeliminowania pojawiających się wątpliwości związanych z mechanizmem, oraz ograniczał przesłanki formalne obowiązku i jednocześnie stopniowo skracał „dopuszczalny” okres przeterminowania ustalonej przez strony daty zapłaty faktury.
Zgodnie z art. 89b ust. 1 w brzmieniu obecnie obowiązującym, w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Pierwszą przesłanką jest stwierdzenie, że przedmiotowa faktura dokumentuje dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju. Nie istnieje obowiązek korekty podatku dla transakcji dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy importu towarów. Nie dotyczy on także importu usług czy dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca. Trzeba zwrócić uwagę, że korygowany podatek dotyczy tylko podatku wynikającego z faktury zakupu, a nie dokumentów wystawionych przez samego podatnika. Oczywiście obowiązkowa korekta nie dotyczy także faktur „pustych”, gdyż one z zasady nie dokumentują ani dostawy towarów ani świadczenia usług i w konsekwencji w ogóle nie pozwalają na rozliczenie wynikającego z nich podatku naliczonego.
Drugą przesłanką jest upływ 90 dni od terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Ustawodawca nakazuje termin płatności liczyć od dnia określonego w umowie lub na fakturze. Gdy terminy te są różne, to może powstać wątpliwość. Wydaje się, że termin należy liczyć od późniejszego z tych dni. Tak samo należy uwzględniać późniejsze uzgodnienia stron co do przesunięcia terminu płatności. Są bowiem one uzgodnieniami modyfikującymi treść pierwotnie zawartej umowy. Warto jednak właściwie udokumentować to przesunięcie terminu, zachowując wskazaną w przepisach prawa, lub przez strony w umowie, formę porozumienia (aneksu). Należy też zwrócić uwagę na zakazy formułowania umów handlowych wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych wynoszące co do zasady 60 dni liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usług.
Obowiązek korekty dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur, z których należności nie zostały uregulowane. Uregulowanie nie dotyczy tylko zapłaty, ale także każdej innej formy wygaszenia zobowiązania.
Dokonanie korekty w deklaracji
Przepisy prawa nie nakazują korygowania wstecznego deklaracji. Wcześniej dokonane odliczenie podatku jest uznane jako prawidłowe.
Korekty dokonuje się w deklaracji za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze i pod warunkiem, że dłużnik nie uregulował należności najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym wypada ten dzień. Okres rozliczeniowy to miesiąc lub kwartał w zależności od wybranego przez podatnika okresu składania deklaracji.
W przypadku częściowego uregulowania należności w zakreślonym terminie korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności.
Korekty należy dokonać wskazując w deklaracji JPK_V7 odpowiednią kwotę podatku ze znakiem minus w pozycji P_46.
Korekta wynikająca z ulgi na złe długi a odliczenie proporcjonalne podatku
Zgodnie z art. 89b ust. 1 w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Tym samym pomniejszenia podatku naliczonego dokonuje się tylko w zakresie faktycznie odliczonego podatku. Dotyczy to podatku odliczonego w 50% wynikającego z używania samochodów osobowych jak i podatku odliczonego w wyniku zastosowania proporcji związanej z zakupami związanymi z działalnością gospodarczą i inną działalnością podatnika oraz z działalnością opodatkowaną i zwolnioną z podatku.
Księgowanie korekty podatku naliczonego w PKPiR oraz w księgach rachunkowych
Korekta nie podlega księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów u dłużnika. Nie wypływa ona na przychody ani koszty uzyskania przychodu, choć należy pamiętać o obowiązku zwiększenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym, które może dotyczyć także nieodliczonej części podatku wynikającego z odliczenia połowy podatku lub odliczenia proporcjonalnego (art. 18 ust. 6 ustawy o CIT i art. 26i ust. 6 ustawy o PIT).
Ustawa o rachunkowości wprost nie odnosi się do obowiązku korekty podatku naliczonego. Zatem to jednostka powinna w swojej polityce rachunkowości określić reguły księgowania tych zdarzeń.
Korektę podatku naliczonego proponuję księgować stosują zapis
- Wn — Pozostałe rozrachunki albo Rozrachunki publicznoprawne albo Pozostałe rozliczenia międzyokresowe
- Ma — VAT naliczony
Prawo zwiększenia podatku naliczonego po uregulowaniu należności
W przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty podatnik ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części.
Należy zwrócić uwagę, że to prawo przysługuje tylko w okresie, w którym należność uregulowano. Nie można tego dokonywać w kolejnych okresach.
Zwiększenia dokonuje się w deklaracji JPK_V7 w pozycji P_47.
Sankcje za niedokonanie korekty
Niedokonanie przez podatnika korekty podatku naliczonego objęte jest sankcją wynikającą z art. 112b. Organ podatkowy może ustalić podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości nawet 30% zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe wynikającego z deklaracji. Przepis ten oczywiście zawiera szczegółowe dyrektywy wymierzania sankcji przez organ, wśród których należy wymienić:
- zachowanie podatnika po ujawnieniu nieprawidłowości skutkujące obniżeniem górnego progu dodatkowego zobowiązania;
- okoliczności powstania nieprawidłowości;
- rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na podatniku obowiązku, które skutkowało powstaniem nieprawidłowości;
- rodzaj, stopień i częstotliwość stwierdzanych dotychczas nieprawidłowości dotyczących nieprzedawnionych zobowiązań w podatku;
- kwotę stwierdzonych nieprawidłowości, w tym kwotę zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwotę zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe;
- działania podjęte przez podatnika po stwierdzeniu nieprawidłowości, mające na celu usunięcie skutków nieprawidłowości.
1 Comment
Pingback: Korekta VAT nieściągalne należności: jak skorzystać z ulgi na złe długi? - Biuro 365 - dla księgowych i biur rachunkowych